Friday, July 14, 2006

IQ TEST
Test ur IQ ! happy trying..Ada 3 orang member kamcheng pegi becuti kat pulautioman. Sampai kat sana, dia orang pun pegi laa cariresort tempat untuk persantaian diorang dalam satumalam. cari punya cari.. last-last dapat laaa saturesort yg sewanya cuma RM30 satu malam.Since diorang ni member kamcheng giler..diorangpakat nak sewa satu bilik je & tanpa banyak soal,masingĀ² keluarkan sorang RM10. kira kongsi 3 orglaaa.. So bila dapat kunci jer, diorang tanpamembuang masa terus jer pegi bilik.....Lepas diorang blah pegi bilik.. minah cun kat frontoffice tu baru teringat yg laaa ni resort dia tengahbuat promotion...so satu bilik cuma RM25 je...Minah ni pun panggil bell boy suruh pulangkan baliklagi RM5 kat mamat 3 org tu... On the way nakpulangkan duit tu..si bell boy ni tepikir yg duit belenada RM5... Mamat tu ada 3 org... camna nak bagi duittu sama rata kat diaorg..??? Pikir punya pikir last2mamat ni dapat idea...dia pulangkan sorang RM1 katmamat tu... Then belen lagi RM2... dia ambik buat belijajan...Maknanya.... Mamat 3 org tu cuma bayar duit hotelsorang RM9....Total depa bayar....RM 9.00 x 3 =RM 27...Mamat bell boy tu amik RM 2... so total semua sekaliRM 27 + RM 2 = RM 29Mana pegi lagi singgit....?????????????


eLoRd
7/14/2006 09:31:00 AM





why chiken cross the road 2 (haha)
Message:
Computer Programmer:In order for the chicken to cross the road safelythey would need more than one driver to accessthe server farm, if not they will hang in the middleof the road.Jerry Seinfeld:Why does anyone cross a road? I mean, whydoesn't anyone ever think to ask "What the heckwas this chicken doing walking around all over theplace anyway?"Bill Gates:I have just released the new Chicken Office 2000,which will not only cross roads, but will lay eggs,file your important documents, and balance yourcheckbook. Microsoft will pledge a billion forresearch on chicken AIDS.Dr M:You know, I am tired of all this...'apa-nama'chicken-chicken bisnes...you know that it is ourright to build the bridge on our side of thestraits....so why are we chicken out?Pak Lah:Ini semua adalah khabar angin sahaja...janganpercaya khabar - khabar angin ini semua...biasalah ini adalah taktik pembangkang untukmemecah belahkan perpaduan ayam-ayamsemua... jangan percaya... we've decided to scrapthe scenic bridge for the best interest of thepeople...nothing to do with chicken. And of courseothers have the right to express their opinion....inibiasalah.Arthur Andersen (consultant):Deregulation of the chicken's side of the road wasthreatening its dominant market position. Thechicken was faced with significant challenges tocreate and develop the competences required forthe newly competitive market. Andersen, in apartnering relationship with the client, helped thechicken by rethinking its physical distributionstrategy and implementation processes. Using thePoultry Integration Model (PIM), Andersen helpedthe chicken use its skills, methodologies,knowledge, capital and experiences to align thechicken people, processes and technology insupport of its overall strategy within a ProgramManagement framework.haha !


eLoRd
7/14/2006 09:30:00 AM





Tuesday, October 04, 2005

Puasa dari sudut perubatan
Oleh: SHAFINAZ SHEIKH MAZNAN(from utusan.com.my)

Marhaban ya Ramadan al-mubarak. Bulan penuh berkat, keampunan dan seribu rahmat.
Insiden di atas membenarkan banyak hasil kajian klinikal ke atas perangai manusia ketika berpuasa pada bulan Ramadan. Mereka lebih bersifat tenang, mengambil kira ganjaran pahala yang banyak pada bulan berkenaan.
Penyelidikan turut membuktikan bahawa kes-kes jenayah berkurangan sepanjang sebulan umat Islam berpuasa sebagaimana yang ditetapkan oleh syariah.
Ini bersesuaian dengan definisi puasa mengikut Islam iaitu menahan diri daripada makan dan minum dari saat terbit fajar hingga matahari tenggelam serta menahan diri daripada semua perkataan, pemikiran atau pendengaran yang tidak baik (menahan nafsu).
Pakar Perubatan Am dan Respiratori Hospital Pusrawi, Dr. Fazilah Ahmad berkongsi pelbagai fakta menarik mengenai puasa serta kebaikannya dari sudut perubatan.
Sebelum itu, apa kata kita ketahui dahulu proses-proses yang berlaku ketika seseorang itu menunaikan ibadah puasa.

Makanan merupakan sumber tenaga yang penting di dalam kehidupan manusia di mana ia akan diproses di dalam sistem penghadaman manusia, iaitu dari pemecahan karbohidrat kepada unit glukosa untuk digunakan sebagai tenaga.

``Makanan yang berlebihan akan disimpan di dalam bentuk glikogen di dalam hati dan tisu lemak di bahagian otot-otot.
``Ketika berpuasa yang berpanjangan, tenaga akan dibekalkan dari pemecahan tisu simpanan ini sekiranya diperlukan. Jadi, tidak timbul soal tidak cukup tenaga sepanjang waktu berpuasa,'' katanya kepada Mingguan Malaysia.
Oleh itu, untuk menyediakan diri dan membekalkan keperluan tenaga sepanjang waktu berpuasa, umat Islam digalakkan bersahur.
Di samping itu, puasa juga memberikan kesempatan kepada saluran pencernaan untuk beristirahat setelah bekerja keras terus-menerus selama lebih kurang 18 jam sehari, hampir sepanjang tahun.
Ini kerana, badan tidak perlu mengeluarkan asid dan lain-lain enzim untuk memproses makanan semasa berpuasa.
Fungsi perkumuhan yang semakin berkesan membolehkan sel badan memberikan tumpuan terhadap proses pembuangan toksin melalui pembakaran lemak.
Malah, sekiranya berpuasa dilakukan secara teratur, gejala-gejala penyakit berat seperti diabetes, darah dan kolesterol tinggi, migrain hingga obesiti dapat dikurangkan.

Kebaikan berpuasa dari sudut perubatan

Penurunan berat badan

Dr. Fazilah berkata, mereka yang berpuasa dengan amalan pemakanan baik boleh mengurangkan berat badan dengan ketara.
Kajian dari University of Medical Sciences, Tehran ke atas sembilan orang lelaki dewasa yang sihat mendapati, mereka menunjukkan kekurangan berat badan di antara lima hingga tujuh kilogram sepanjang bulan Ramadan.
Hasil yang sama turut dibuktikan oleh kajian berasingan di University Hospital, Amman, Jordan di mana 42 lelaki dan 26 wanita mencapai penurunan berat badan dalam lingkungan yang sama.
``Ini dapat membantu individu di dalam kategori berat badan berlebihan atau obes untuk menurunkan berat badan mereka dengan cara yang sihat dan murah.
``Bagi pesakit diabetes dan tekanan darah tinggi pula, ini dapat menurunkan paras tekanan darah serta kandungan gula mereka dengan lebih baik,'' katanya.
Menurutnya, perbezaan penurunan berat badan daripada amalan puasa Ramadan adalah berbeza dengan amalan crash diet atau cara diet untuk menurunkan berat badan lain seperti langsung tidak makan nasi (hanya minum air).
Penurunan melalui puasa, kata Dr. Fazilah, selalunya lebih stabil di mana pesakit tidak mengalami masalah kenaikan berat badan secara mendadak sekiranya seseorang berhenti puasa.
``Berbeza dengan crash diet, tidak berlaku malnutrisi atau kekurangan kalori yang ketara dalam puasa Ramadan kerana tidak berlaku sekatan terhadap jumlah makanan atau jenis makanan ketika bersahur atau berbuka.''
Beliau menarik perhatian tentang wujudnya satu bahagian di dalam otak yang dipanggil lipostat, yang bertugas mengawal berat badan.
``Sekiranya penurunan berat badan berlaku disebabkan oleh diet `kebuluran', lipostat tidak menerimanya sebagai normal.
``Lalu, ia akan mengubahsuai program supaya berat badan meningkat dengan cepat setelah cara pemakanan diet kebuluran dihentikan,'' kata Dr. Fadilah.
Dalam kata lain, lipostat akan memberitahu badan satu-satu diet itu adalah tidak normal dan akan melipatgandakan pemakanan apabila berpeluang.
Keadaan ini berbeza dengan puasa Ramadan di mana ia dilakukan secara perlahan, di bawah kawalan dan tidak secara mendadak.

Mempercepat proses pemulihan

``Ketika berpuasa, penggunaan tenaga diarahkan dari sistem penghadaman ke sistem-sistem lain seperti penyembuhan, imun atau metabolisme badan.
``Proses penggantian tisu yang rosak menjadi bertambah baik hasil proses pembentukan protein sintesis yang semakin berkesan, yang disebabkan oleh antibodi badan yang lebih teratur,'' ujar beliau.
Pembentukan protein yang lebih efisien akan menghasilkan sel-sel serta tisu yang lebih sihat.
``Kalau anda pernah melihat program Discovery Channel menunjukkan, binatang seperti harimau misalnya akan berhenti atau mengurangkan pengambilan makanannya selagi berada dalam kecederaan, sehinggalah pulih.''
Kajian turut mendapati, berlaku penurunan suhu badan dan kemerosotan kadar asas metabolisme badan ketika berpuasa, menjadikan badan menyimpan lebih tenaga.
Sekali lagi, Dr. Fazilah menekankan bahawa, kadar metabolisme yang menurun tidak memerlukan tenaga yang banyak justeru, tidak makan semasa berpuasa menyebabkan letih dan malas cuma satu alasan.
Puasa juga akan meningkatkan respons sel darah putih B limfosit di dalam sistem pertahanan badan. Ini dibuktikan dengan kajian ke atas pesakit artritis reumatoid dan dibandingkan dengan individu normal yang telah diberikan imunisasi.
Selepas seminggu, darah diperiksa dan didapati bahawa respons B limfosit meningkat di dalam kedua-dua kumpulan.

Awet muda dan memanjangkan usia

Hormon pertumbuhan, sejenis hormon antipenuaan didapati dirembeskan dengan banyaknya ketika berpuasa.
Selain itu, fenomena ini dikatakan juga berpunca daripada proses pembentukan sintesis protein yang lebih efektif, ketahanan badan yang lebih baik serta kadar metabolik yang lebih rendah.
Kajian pada haiwan menunjukkan, puasa dapat memanjangkan usia, memperlahankan kadar penurunan fungsi badan dan mengurangkan insiden penyakit tua.
``Bagi sesiapa yang mahu awet muda serta hidup lebih lama, bolehlah berpuasa selalu.
``Jika anda perasan, orang-orang alim atau kiai kebanyakannya mempunyai wajah yang lebih berseri, tampak awet muda dan panjang usianya,'' katanya.

Mengurangkan risiko penyakit aterosklerosis

Kajian turut mengesahkan penurunan dari segi kandungan kolesterol dan gula.
Ini tentunya mengurangkan risiko penyakit aterosklerosis (sejenis penyakit pada arteri di mana plak-plak berlemak berkembang pada dinding-dinding dalam dan akhirnya menyebabkan aliran darah tersekat).
Keadaan ini terutamanya berlaku di kalangan pesakit diabetes.
Solat tarawih memetabolismekan makanan
``Cantik sekali apabila bulan puasa turut diiringi dengan sembahyang sunat tarawih pada sebelah malamnya.
``Ia membantu memetabolismekan (memproses) makanan yang dimakan ketika berbuka untuk digunakan sebagai tenaga (sehingga 200 kalori),'' kata Dr. Fazilah.
Di samping itu, ia juga bertindak sebagai satu cara senaman yang ringkas dan baik untuk menguatkan sistem kardiovaskular (jantung dan aliran darah).

Mendisiplinkan diri agar berhenti merokok

Ramadan merupakan bulan untuk melatih diri menjadi insan yang lebih bertakwa. Ganjaran pengampunan dan banyak ibadah dapat dijalankan sebagai deposit pahala.
``Ia boleh juga digunakan untuk kita melatih diri meninggalkan amalan yang kurang baik seperti mengurangkan nikotin yang berbahaya di dalam tubuh perokok.
``Ketika siang hari, perokok boleh meninggalkan rokok kerana terpaksa berpuasa manakala pada malam hari, perokok boleh meninggalkan rokok kerana takut akan kemudaratan kesihatan seperti penyakit kanser paru-paru, sakit jantung dan penyakit sekatan pernafasan,'' katanya.
Namun, Dr. Fazilah secara peribadinya berpendapat: ``Merokok atau tak nak merokok ini sebenarnya lebih kepada soal hati. Kalau turun ubat dari syurga sekalipun, kalau mereka tak mahu berhenti, tak mahu juga.''

Ketenangan mental

Dari segi kesihatan mental, di bulan Ramadan ini, umat manusia berasa lebih tenang.
Ganjaran yang berlipat ganda pada bulan puasa menjadikan mereka lebih bertumpu kepada menunaikan ibadah, sekali gus mengurangkan kes-kes jenayah.

Pemakanan di bulan Ramadan

* Pastikan makanan yang seimbang (buah-buahan, sayur-sayuran, karbohidrat, protein) ketika bersahur dan berbuka puasa.
``Tidak perlu makan banyak. Ketika berbuka, disunatkan mengambil kurma kerana kandungan gula yang tinggi bertindak sebagai pembekal tenaga.
``Bagaimanapun, bagi pesakit diabetes dinasihatkan memakan kurma sekadar sunat sahaja (sebiji), jangan banyak,'' jelasnya.
Sementara itu, ketika bersahur, banyakkan makanan yang lambat hadam iaitu bijirin seperti oats, gandum dan lain-lain kerana makanan jenis ini akan mengambil masa yang lebih lama untuk diproses iaitu, lapan jam. Justeru, ia dapat membekalkan tenaga dengan lebih lama.
``Jika dibandingkan antara nasi dengan capati, capati adalah lebih perlahan untuk dicernakan manakala bagi pesakit kencing manis, mereka digalakkan makan roti berserat dan bukannya roti biasa.''


syiikhah
10/04/2005 11:45:00 PM





Tuesday, August 09, 2005

Character Test


SOLEH 4


eLoRd
8/09/2005 02:38:00 PM





Kisah Nabi..

Message:
Siti Fatimah, isteri Saidina Ali didatangi seorang peminta sedekah.> > Ketika itu Saidina Ali mempunyai 50 dirham. Setelah menerima wang,> > pengemis itu pun balik. Di tengah jalan, Saidina Ali bertanya berapa> > banyak yang diberi oleh Saidatina Fatimah. Apabila diberitahu 25> > dirham, Saidina Ali menyuruh pengemis itu pergi sekali lagi ke> > rumahnya. Pengemis itu pun pergi dan Fatimah memberikan baki 25 dirham> > kepada pengemis itu.> > > > Selang beberapa hari, datang seorang hamba Allah berjumpa Saidina Ali> > dengan membawa seekor unta. Orang itu mengadu dalam kesusahan dan> > ingin menjualkan untanya. Saidina Ali tanpa berlengah menyatakan> > kesanggupan untuk membelinya, meskipun ketika itu dia tidak berwang.> > Dia berjanji akan membayar harga unta itu dalam masa beberapa hari.> > > > Dalam perjalanan pulang, Saidina Ali berjumpa dengan seorang lelaki> > yang ingin membeli unta itu dengan harga yang lebih tinggi daripada> > harga asal. Saidina Ali pun menjualkan unta itu kepada orang itu.> > Setelah mendapat wang, Saidina Ali pun menjelaskan hutangnya kepada> > penjual unta.> > > > Beberapa hari kemudian, Rasulullah saw berjumpa Saidina Ali lalu> > bertanya "Ya Ali, tahukah kamu siapakah yang menjual dan membeli unta> > itu?" Apabila Saidina Ali mengatakan tidak tahu, Nabi menerangkan yang> > menjual itu ialah Jibril dan yang membelinya ialah Mikail.> > > > MORAL & IKTIBAR> > > > Allah membalas atau memberi ganjaran berlipat ganda jika kita menolong> > orang yang dalam kesusahan.> > > > Memberikan bantuan kepada orang yang susah merupakan satu aset yang> > balasannya akan diterima di dunia lagi.> > > > Berikanlah bantuan kepada orang yang berada di dalam kesempitan kelak> > Allah akan melepaskan kita semasa kita berada dalam kesusahan.> > > > Keyakinan kepada balasan baik Allah merangsang kita untuk melakukan> > amalan dan kebajikan dengan lebih banyak.> > > Ketika itu Saidina Ali mempunyai 50 dirham. Setelah menerima wang, > > pengemis itu pun balik. Di tengah jalan, Saidina Ali bertanya berapa > > banyak yang diberi oleh Saidatina Fatimah. Apabila diberitahu 25 > > dirham, Saidina Ali menyuruh pengemis itu pergi sekali lagi ke > > rumahnya. Pengemis itu pun pergi dan Fatimah memberikan baki 25 dirham > > kepada pengemis itu. > > > > Selang beberapa hari, datang seorang hamba Allah berjumpa Saidina Ali > > dengan membawa seekor unta. Orang itu mengadu dalam kesusahan dan > > ingin menjualkan untanya. Saidina Ali tanpa berlengah menyatakan > > kesanggupan untuk membelinya, meskipun ketika itu dia tidak berwang. > > Dia berjanji akan membayar harga unta itu dalam masa beberapa hari. > > > > Dalam perjalanan pulang, Saidina Ali berjumpa dengan seorang lelaki > > yang ingin membeli unta itu dengan harga yang lebih tinggi daripada > > harga asal. Saidina Ali pun menjualkan unta itu kepada orang itu. > > Setelah mendapat wang, Saidina Ali pun menjelaskan hutangnya kepada > > penjual unta. > > > > Beberapa hari kemudian, Rasulullah saw berjumpa Saidina Ali lalu > > bertanya "Ya Ali, tahukah kamu siapakah yang menjual dan membeli unta > > itu?" Apabila Saidina Ali mengatakan tidak tahu, Nabi menerangkan yang > > menjual itu ialah Jibril dan yang membelinya ialah Mikail. > > > > MORAL & IKTIBAR > > > > Allah membalas atau memberi ganjaran berlipat ganda jika kita menolong > > orang yang dalam kesusahan. > > > > Memberikan bantuan kepada orang yang susah merupakan satu aset yang > > balasannya akan diterima di dunia lagi. > > > > Berikanlah bantuan kepada orang yang berada di dalam kesempitan kelak > > Allah akan melepaskan kita semasa kita berada dalam kesusahan. > > > > Keyakinan kepada balasan baik Allah merangsang kita untuk melakukan > > amalan dan kebajikan dengan lebih banyak. \
p/s mari kita manfaat dari cerita ini ...


eLoRd
8/09/2005 02:30:00 PM





Wednesday, August 03, 2005

1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggal solat.

2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."

4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun.Iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.

6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yg menggalakan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri.

Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat. Muzakarahlah bersama teman wanita lain supaya hakikat amalan ini masuk dalam hati kita dan mudah nak amalkan...

p/s ini amik dari STK nye blogspot..harap tak dikatakan sebagai ciptak atau footosata..ahah ok nak gi library ni
5 /8/2005
10:45 [jamku] aper kutuk kutuk...biar la na cepat cepatkan ..ws..

saya melaporkan dari LAW LAB...tak breakfast lagi ni..jgn risau,,,dah minum air kosong dah..aelelws...


eLoRd
8/03/2005 07:31:00 PM





Friday, July 01, 2005

3 words may change ur life.. (",)


Message:
just three little BUT VERY POWERFUL words !!! I'll Be There If you have ever had to call a friend in the middle of the night, to take a sick child to hospital, or when your car has broken down some miles from home, you will know how good it feels to hear the phrase "I'll be there." Being there for another person is the greatest gift we can give. When we're truly present for other people, important things happen to them & us. We are renewed in love and friendship.

We are restored emotionally and spiritually. Being there is at the very core of civility. I Miss You Perhaps more marriages could be saved & strengthened if couples simply & sincerely say to each other "I miss you." This powerful affirmation tells partners they are wanted, needed, desired & loved. Consider how ecstatic you would feel, if you received an unexpected phone call from your spouse in the middle of your workday, just to say "I miss you."

I Respect You Respect is another way of showing love. Respect conveys the feeling that another person is a true equal. If you talk to your children as if they were adults you will strengthen the bonds & become close friends. This applies to all interpersonal relationships. Maybe You're Right This phrase is highly effective in diffusing an argument and restoring frayed emotions. The flip side to "maybe you're right" is the humility of admitting maybe "I'm wrong".

Let's face it. When you have a heated argument with someone, all you do is cement the other person's point of view. They, or you, will not change their stance and you run the risk of seriously damaging the relationship between you. Saying "maybe you're right" can open the door to further explore the subject, in which you may then have the opportunity to get your view across in a more rational manner. Please Forgive MeMany broken relationships could be restored and healed if people would admit their mistakes and ask for forgiveness. All of us are vulnerable to faults and failures.

A man should never be ashamed to own up that he has been in the wrong, which is saying, in other words, that he is wiser today than he was yesterday. I Thank You Gratitude is an exquisite form of courtesy. People who enjoy the companionship of good, close friends are those who don't take daily courtesies for granted. They are quick to thank their friends for their many expressions of kindness. On the other hand, people whose circle of friends is severely constricted often do not have the attitude of gratitude.

Count On MeA friend is one who walks in when others walk out. Loyalty is an essential ingredient for true friendship; it is the emotional glue that bonds people. Those that are rich in their relationships tend to be steady and true friends. When troubles come, a good friend is there indicating "you can count on me." Let Me Help The best of friends see a need and try to fill it. When they spot a hurt they do what they can to heal it. Without being asked, they pitch in and help. I Understand YouPeople become closer and enjoy each other more if they feel the other person accepts and understands them. Letting your spouse know in so many little ways that you understand them, is one of the most powerful tools for healing relationship.

This applies to any relationship. Go For It We are all unique individuals. Don't try to get your friends to conform to your ideals. Support them in pursuing their interests, no matter how weird they seem to you. Everyone has dreams, dreams that are unique to that person only. Support and encourage your friends to follow their dreams. Tell them to "go for it." I Love You Perhaps the most important three words that you can say. Telling someone that you truly love them satisfies a person's deepest emotional needs. The need to belong, to feel appreciated and to be wanted.'
1.I miss u
2.I'll be there
3.Go for It.
4. You can count on Me
5Maybe u're right


eLoRd
7/01/2005 02:00:00 PM





Saturday, June 25, 2005

Haram lelaki Islam berjual beli sebaik azan Jumaat


Message:
Dalam Kuliah Feqah yang disampaikan oleh Y.Bhg Tn HjArshad (Bekas Ketua Hakim Mahkamah Syariah N.Sembilan)di Surau Alamanda pada Jumaat 6 Mei 2005 yang lalu,seorang jemaah telah bertanya pada beliau mengenaihukum mereka yang berniaga di kawasan masjid pada hariJumaat.Tn Hj Arshad menjelaskan adalah Haram lelaki Islamberjual atau membeli barangan sebaik sahaja azanpertama Jumaat dilaungkan bukan sahaja di perkaranganmasjid malah dimana-mana jua hatta di pasaraya ,restoran dan sebagainya. Walaupun mereka yang berjualbeli ini tidak mendengar azan tetapi ianya tetap haramkerana kita sudah ada segala kemudahan sekarang denganjam, radio, takwim dan sebagainya untuk menentukanbila masuk waktu.Lelaki Islam yang menjual haram dan lelaki Islam yangmembelinya juga haram.

Tetapi tidak haram jika yangmenjualnya wanita Islam dan membelinya wanita Islam.Tidak haram jika yang menjualnya wanita Islam tetapiharam jika membelinya lelaki Islam.Di Masjid Bandar Baru Senawang ada seorang sahabatyang lengkap berjubah putih dan berserban menjual airsoya di luar perkarangan masjid. Ketika azan pertamadilaungkan hingga khutbah dibaca, penjual dan pembelisedang sibuk berjual beli. Ini adalah haram kalaumengikut penjelasan Us Arshad. Bayangkan orang Islam lelaki yang sedang menikmatimakan tengahari jam 1:20 tgh di KFC sementara menunggusolat Jumaat atau minum cendol di benteng, sumberrezekinya Halal tetapi waktunya Haram. I

tu yang yanghendak menunggu solat Jumaat, apatah lagi yanglangsung tak solat Jumaat.Ini adalah berdasarkan Firman Allah s.w.t. :"Wahai orang-orang yang beriman, apabila diseru untukkamu menunaikan sembahyang pada hari Jumaat, makabersegeralah kamu kepada mengingati Allah danmeninggalkan jual beli. Yang demikian itulah lebihbaik bagimu jika kamu mengetahui".Surah Al-Jumu'ah, ayat 9Hanya sekadar menyampaikan apa yang didengar melaluiKuliah Feqah. Untuk pertanyaan lanjut boleh berjumpaTn Hj Arshad Imam Masjid Bandar Baru Senawang.Wassalam.


eLoRd
6/25/2005 03:00:00 PM





Saturday, June 04, 2005

PESANAN RASULULLAH

Message:
) Penaklukan Baitulmuqaddis.Dari Auf b. Malik r.a. katanya,Rasulullah s.a.wtelah bersabda: "Akumenghitung 6 perkara menjelang hari kiamat."Baginda menyebutkan salah 1diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." -Sahih Bukhari~ dah jadi dah...

2) Zina bermaharajalela."Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yangseenaknya melakukanpersetubuhan seperti himar (keldai). Maka padazaman mereka inilahkiamat akan datang."- Sahih Muslim~ dah nampak dah...

3) Bermaharajalela alat muzik."Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh,rusuhan & perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "WahaiRasulullah bila hal initerjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telahbermaharajalela bunyian(muzik) & penyanyi2 wanita" -Ibnu Majah~ S'pore Idol, Malaysian Idol, Akademi Fantasia,Anugerah

4) Menghias masjid & membanggakannya."Di antara tanda2 telah dekatnya kiamat ialahmanusia bermegahan dalammendirikan masjid" - Riwayat Nasai.~ memang dah nampak dah...

5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat &hubungan dengan tetanggatidak baik. "Tidak akan datang kiamat sehinggabanyak perbuatan &perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim& sikap yang buruk dalamtetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim.~ ada anak tak mengaku ada mak/bapak pasalmalu6

) Ramai orang soleh meninggal dunia."Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allahmengambil orang2 yang baik& ahli agama di muka bumi,maka tiada yangtinggal padanya kecuali orang2yang hina & buruk yang tidak mengetahui yangmakruf dan tidakmengingkari kemungkaran" - Riwayat Ahmad~ boleh kira berapa jer para ulama' yg tinggal

7) Orang yang hina mendapat kedudukanterhormat."Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialahdunia akan dikuasai olehLuka' bin Luka'(orang yang bodoh & hina). Makaorang yang pa ling baikketika itu ialah orang yang beriman yang diapitoleh 2 orang mulia" -Riwayat Thabrani~ george bush

8) Mengucapkan salam kepada orang yangdikenalnya sahaja. "Sesungguhnyadi antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialahmanusia tidak mahumengucapkan salam kepada orang lain kecualiyang dikenalnya saja." -Riwayat Ahmad~ jiran sesama islam pon tak bertegur sapa...

9) Banyak wanita yang berpakaian tetapihakikatnya telanjang.Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. "Di antaraanda2 telah hari kiamatialah akan muncul pakaian2 wanita & apabilamereka memakainya keadaannyaseperti telanjang".~ fesyen zaman skarang (tube, spaghetti strap, g-string etc etc)

10) Bulan sabit kelihatan besar."Di antara tanda2 telah dekatnya hari kiamat ialahmenggelembung(membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani~ tak caya gi tengok...

11) Banyak dusta & tidak tepat dalammenyampaikan berita."Pada akhir zaman akan muncul pembohong2besar yang datang kepadamudengan membawa berita2 yang belum pernahkamu dengar & belum pernahdidengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itujauhkanlah dirimu darimereka agar mereka tidak menyesatkanmu &memfitnahmu" - Sahih Muslim~ try baca akhbar2 & majalah2 yg popular skarangnie...

12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksianyang benar. "Sesungguhnyasebelum datang nya hari kiamat akan banyakkesaksian palsu &disembunyikan kesaksian yang benar." -RiwayatAhmad~ tengok kes peperangan Iraq

13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai."Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeriArab kembali menjadipadang rumput & sungai2" - Sahih Muslim~ Dubai dah turun salji... Mina dah kene banjirforward..!Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun 1 ayat..."

WASSALAM


eLoRd
6/04/2005 03:41:00 PM






:: AltaVista Web Portal::
:: Avast ! A.Virus ::
:: Naruto-kun ::
:: BlogSkins ::